"Frekwencja w wyborach wówczas wskaźnik stanu zdrowia demokracji". Duńczycy pokazują, jak ośmielić młodych do głosowania

  • Dom
  • Polityka
  • "Frekwencja w wyborach wówczas wskaźnik stanu zdrowia demokracji". Duńczycy pokazują, jak ośmielić młodych do głosowania
Frekwencja w wyborach demokratycznych

Duńczycy są dumni z tegoż, że udało im się zachęcić młodych obywateli do odwiedzenia głosowania. Frekwencja wyborcza w masie głosujących po raz główny wzrosła do 75 proc. Jak tego dokonali? Ole Egberg Mikkelsen, ambasador Danii w Polsce, przekonuje, że duńskie doświadczenia mogą okazać się pomocne także nad Wisłą.

- Nie ingerujemy w wybory w Naszym kraju, każdy zrobi to, jak zechce, ale chcemy się podzielić naszym doświadczeniem, wykazać dostępne narzędzia, by nakłonić młodych ludzi do głosowania - powiedział dyplomata na konferencji w Warszawie.

O tym, że wszystkim, w tym politykom, powinno zależeć na jak najwyższej frekwencji w wyborach, czy to samorządowych, parlamentarnych lub do Parlamentu Europejskiego, przekonywał prof. Kasper M. Hansen z Uniwersytetu w Kopenhadze.

- Frekwencja wówczas wskaźnik stanu zdrowia demokracji, wyraz akceptacji tego, jak ona działa. Niska obecność to słaby mandat do odwiedzenia rządzenia dla tych, jacy wygrali - stwierdził.

- Młodzi, którzy nie głosują, dają sygnał: demokracja nie jest dla nas a mianowicie dodał prof. Hansen.

Jak zachęcić do głosowania w wyborach? Duńczycy przeprowadzili badania

Duńczycy zauważyli spadek frekwencji wśród najmłodszych po typach w 2009 roku, kiedy równocześnie odbyły się wybory samorządowe i parlamentarne. Chociaż do tamtej pory po zakończonym głosowaniu palili listy głosujących, postanowili je przeglądać. Doszli do ciekawych papierów.

- Zauważyliśmy, hdy wśród 18-latków mieszkających wraz z rodzicami, którzy oboje odrzucić głosują, frekwencja wyniosła 13 proc. Gdy oboje rodzice oddają głos w wyborach, frekwencja wśród 18-latków to 71 proc - wymieniał profesor.

Dodał, iż gdy w wyborach głosuje tylko ojciec, frekwencja upada do 29 proc., kiedy głosuje tylko matka, wzrasta do 47 proc.

- Dooszliśmy do morału, że ludzie, którzy bytują pod jednym dachem z innymi głosującymi, idą razem głosować. Głosowanie jest aktem społecznym - powiedział Hansen.

- Dlatego musimy zachęcać do tego, by udział w wyborach był czymś społecznym, an odrzucić łatwiejszym. Wprowadzenie e-głosowanian odrzucić rozwiązuje problemu - oświadczył.

Jako przykład podał m. in. prostą praktykę, polegającą na wspólnym głosowaniu przez rodziców i zabieraniu ze sobą nawet małych dzieci do lokalu wyborczego, by od najmłodszych lat obserwowały, jak przebiega oddawanie głosu.

Foto: Business Insider Polska Prof. Kasper M. Hansen pokazuje, jak w latach 2009-2017 zmieniła się frekwencja wśród głosujących po raz pierwszy 18-latków w Danii

SMS-y, kreskówki i social media. Jak na przykład zwiększyć frekwencję w wyborach?

Duńczycy przeprowadzili kampanię. Wysyłali SMS-y przypominające o głosowaniu z przesłaniem: Demokracja ciebie potrzebuje, pamiętaj o głosowaniu.

- Wiadomości dawny różnej treści, ale zaobserwowaliśmy ich podobną skuteczność. Ważniejszy jest więc fakt katalogów wysyłania - powiedział prof. Hansen. Skuteczność tej procedury to wzrost frekwencji na temat około 2 pkt. proc. Badacze zaobserwowali, że nabywcy takich wiadomości przypominali także o głosowaniu np. własnym rodzicom.

Przed doborami obywatel otrzymuje pocztówkę-kartę do okazania w lokalu wyborczym, instrukcją, gdzie ma zagłosować i kiedy. Każdy 18-letni Duńczyk otrzymuje list od momentu marszałka parlamentu i kopię konstytucji. W ramach eksperymentu stworzono kreskówkową wersję listu. Odpowiadając "tak" lub "nie" na pytania o ukontentowanie z życia, wpływ systemu społecznego na tę sytuację, ukontentowanie z demokracji, młody Duńczyk dowiaduje się, że... musi pójść na wybory, by zmienić to, co jemu nie pasuje. Jak zapewniają autorzy, to był strzał w dziesiątkę.

Przygotowano też klip opublikowany po mediach społecznościowych, który wyraził się kontrowersyjny dla mnogości, choć młodzi Duńczycy go polubili.

- Ludzie telefonowali do biur parlamentu, że język przekazu wydaje się niewłaściwy. To pokazuje, że przekaz kampanii trzeba uporządkować do odbiorcy - klarował Søren Væver, dyrektor ds. komunikacji w duńskim parlamencie.

Parlament organizuje także wizyty w swoim gmachu gwoli uczniów w wieku 16-18 lat, programy "zostań politykiem na jeden dzień". Po szkołach prowadzone są rekonstrukcje wyborów, w zakresie których uczniowie muszą ustosunkować się do odwiedzenia wybranych zagadnień, przeprowadzić kampanię na ich temat, a dopiero potem poznają recenzje i programy prawdziwych partii w tych kwestiach.

- W porównaniu wraz z 2009 rokiem frekwencja wśród młodych głosujących wzrosła na temat 17 pkt. proc. - podkreślał ambasador Mikkelsen.

Frankfurcka giełda wprowadzi rozliczenia przy juanach Informacje

"Szansa dla polskich przedsiębiorców". Premier o obietnicy szefa chińskiego rządu Rozmowy USA-Chiny. Trump podał graniczną datę Chińska gospodarka wyhamowała. Najgorsze dane od prawie 30 lat Amerykanie zadowoleni z wizyty w Pekinie.…...

Czytać..

Francja i Niemcy boją się imigrantów zarobkowych. Czy słusznie? Informacje

Posiadłość z XIX wieku za 56 złotych. Para zdecydowała się na nietypową sprzedaż Ruszają największe targi przemysłowe świata. Polskie firmy prezentują na sztuczną inteligencję Około 71 tysięcy złotych zbyt leżenie na łóżku.…...

Czytać..
fitch ostrzega przed prezydentem Donaldem Trumpem  Ze świata

Fitch ostrzega przed prezydentem Donaldem Trumpem Ze świata

Sekretarz energii USA chwali Polskę. "Podjęła dobrą decyzję" CIA uruchomiła konto na atrakcyjnym portalu społecznościowym. Dwa powody Chcą wprowadzić opłaty za wjazd na "najbardziej krętą uliczkę świata" Lot trwa około…...

Czytać..
finlandia: stabilność w Arktyce jest w naszym interesie  Ze świata

Finlandia: stabilność w Arktyce jest w naszym interesie Ze świata

Finlandia przejmuje w czwartek od momentu Stanów Zjednoczonych przewodnictwo w Radzie Arktycznej i Arktycznej Radzie Gospodarczej. Finowie chcą przekonać pozostałe państwa, iż modernizacja przestarzałej infrastruktury po obszarach arktycznych będzie pożyteczna…...

Czytać..
fałszywa promocja MediaMarkt  Tech

Fałszywa promocja MediaMarkt Tech

MediaMarkt ostrzega przed fałszywą promocją, o której wiadomości są rozsyłane za pośrednictwem wiadomości SMS. "Ich pisarze bezprawnie podszywają się pod markę MediaMarkt i tym samym naruszają nasze prawa" - poinformowała firma…...

Czytać..
facebook zmienia algorytm news feed. Wydawcy mają się czegoż bać

Facebook zmienia algorytm news feed. Wydawcy mają się czegoż bać

Facebook jest najpotężniejszą firmą mediową na kuli ziemskiej. Jest też koszmarem wydawców opartych na tradycyjnym dziennikarstwie, bo zmienił definicję pojęcia „news”. W środę Facebook ogłosił to, czego niektórzy w branży…...

Czytać..