Temat: Afera przy Volkswagenie

  • Dom
  • Moto
  • Temat: Afera przy Volkswagenie
Europosłowie poprawiają przepisy ws. homologacji aut  Moto

  • Media: Volkswagen może mieć kolejne zmartwienia. Nowe ustalenia w sprawie afery spalinowej
  • Szef Audi aresztowany
  • Były szef Volkswagena może mieć kolejne problemy
  • Zaskakujące wyniki niemieckiego giganta. Mimo afery dieslowej
  • Skandal w Volkswagenie. Inżynier skazany na więzienie

Komisja rynku wewnętrznego Parlamentu Europejskiego poparła we wtorek modyfikacje w wydawaniu homologacji na rzecz nowych samochodów, by hamować oszustwom podobnym do tych, które wyszły na jaw wraz ze skandalem Volkswagena.

Propozycje w naszej sprawie zostały przedstawione przez Komisję Europejską przed rokiem w związku z ujawnieniem, że koncern Volkswagen stosował nielegalne oprogramowanie, by zdradzać podczas testów emisji spalin.

Szykuje się rekordowy sezon dla wielbicieli jednośladów

Czy przepisy wystarczą?

Sprawa wywołała oburzenie i pytania o to, czy obowiązujące obecnie po UE przepisy są wystarczające. Teraz bowiem to władze krajowe są odpowiedzialne zbytnio wydawanie certyfikatów, które poświadczają, że samochód spełnia każde warunki, np. w kwestiach bezpieczeństwa środowiska, i ma możliwość trafić na rynek.

Problem jednak w tym, że kraje, które posiadają rozbudowany przemysł samochodowy nie chcą szkodzić swoim lokalnym producentom przez odmowę wydawania homologacji. A unijny układ jest tak skonstruowany, iż otrzymanie certyfikatu dopuszczającego do odwiedzenia ruchu w jednym z krajów członkowskich wystarczy, by samochód mógł być wyprzedawany w całej UE.

Zasady takie same w całej UE

Europosłowie pragną, by w całym procesie większą rolę miała Komitet Europejska. Cel - to zapewnienie, że zasady dotyczące wydawania homologacji były takie same w całej UE.

- Dzisiejsze głosowanie przesyła jasny sygnał rządom krajowym oraz konsumentom, że ostatecznie rozwiązujemy problem luk, które pozwoliły na to, by skandal związany z emisjami mógł się wydarzyć - oświadczył po głosowaniu który prowadzi tę sprawę w PE europoseł z grupy Tych popularnych Konserwatystów i Reformatorów Daniel Dalton.

UOKiK wszczyna postępowanie ws. Volkswagena. Spółce grozi kara

Komisja rynku wewnętrznego opowiedziała się za wprowadzeniem "krajowych narzędzi nadzoru rynku", które mają być zatwierdzane przez KE. Dzięki nim państwa członkowskie mają prowadzić odpowiedni ochrona rynku, a także koordynować działania między sobą. Europosłowie proponują dwustopniowe podejście, za pomocą któremu Komisja Europejska dzierży mieć możliwość zobowiązania was członkowskiego do zrobienia sprawdzianu, gdy uzna to zbytnio konieczne.

Kolejną modyfikacją ma być zerwanie więzi finansowych między centrami przeprowadzającymi homologacje, a producentami samochodów. Dziś to koncerny motoryzacyjne składają się na ośrodki testujące. Europosłowie chcą, by odpowiedzialne za to były was członkowskie. Środki na tenże cel mają pochodzić wraz z budżetów lub ze składek, które władze będą egzekwować od producentów.

Nadszarpnięte zaufanie

Aby zwiększyć nadszarpnięte skandalem emisyjnym zaufanie, rezultaty krajowych okresowych przeglądów odnośnie homologacji i nadzoru są musiały zostać podane do wiadomości publicznej.

Europosłowie poparli propozycję KE, żeby unijni kontrolerzy mogli dodać karę wynoszącą 30 tys. euro od samochodu, o ile jego producent nie zostanie spełniał wymogów uprawniających do uzyskania homologacji. Grzywna takowa będzie groziła też zbyt stosowanie urządzeń pomagających zdradzać w testach (w ten sposób postępował Volkswagen, manipulując pomiarami spalin) lub zbyt składanie przez producentów niezgodnych z prawdą deklaracji. Kara na szczeblu UE miałaby być nakładana tylko w sytuacji, kiedy przedtem nie wymierzono jej w poziomie państwa członkowskiego.

Innym z rozwiązań wydaje się zobowiązanie każdego kraju członkowskiego, by przeprowadzał testy jak najmniej 20 proc. nowych samochodów wpuszczonych już na rynek. To również dzierży być zabezpieczeniem wykluczającym oszustwa.

Afera VW skupia żniwo. Siedem stolic w dywaniku Brukseli

"Śmiała postawa"

Z przyjętych przez komisję rynku wewnętrznego rozwiązań zadowolona jest Europejska Organizacja Konsumentów (BEUC).

- Posłowie, którzy dziś głosowali, wreszcie wykazali śmiałą postawę, aby naprawić sytuację - napisała w oświadczeniu szef generalna BEUC Monique Goyens. - Głosowanie musi być też dzwonkiem alarmowym dla państw członkowskich, które do tej pory wstrzymywały zmiany - dodała.

Bieńkowska zabiera głos

O postawie stolic w stosunku do skandalu opowiadała w czwartek na posiedzeniu komisji śledczej ds. pomiarów w sektorze motoryzacyjnym unijna komisarz ds. rynku wewnętrznego, przemysłu i przedsiębiorczości Elżbieta Bieńkowska.

Jak podkreślała, praca parlamentarnych śledczych pomogła jej osiągnąć znaczny postęp w przygotowywanych projektach, ale mimo hdy od wybuchu skandalu upłynęło półtora roku, nadal nie zaakceptować wszystko jest jasne. Jak na przykład mówiła, kraje unijne odmawiają KE udzielania informacji zebranych w trakcie śledztw.

Czwartkowe głosowanie komisji rynku wewnętrznego musi zostać jeszcze potwierdzone przez cały Parlament Europejski. Jak tylko swoje podejście do propozycji wypracują przedstawiciele państw członkowskich w Radzie UE, będą się mogły zapoczątkować negocjacje dotyczące końcowego układu przepisów.

Europa jest liderem walki z ociepleniem klimatu, ale nie zaakceptować działa sama. Amerykanie jak i również Chińczycy też się uruchamiają Informacje

Europa jest liderem, lecz nie jest sama po działaniach związanych z ograniczaniem emisji gazów cieplarnianych. Już prawie 50 proc. katalogów całkowitej emisji jest ujętych globalną legislacją. Te sprawę ujęto w ustawodawstwie…...

Czytać..
ethereum i bitcoin będą schodzić w dół - twierdzi fundusz Carlson Capital

Ethereum i bitcoin będą schodzić w dół - twierdzi fundusz Carlson Capital

Fundusz inwestycyjny Calrson Capital Black Diamond Thematic z Dallas w USA stracił 14, 2 proc. w pierwszej połowie 2017 roku, co jest fatalnym wynikiem jak na tę branżę. Nie byłoby…...

Czytać..
emerytury. ZUS: nie ma wypadku dla podwyżek

Emerytury. ZUS: nie ma wypadku dla podwyżek

Zakład Ubezpieczeń Społecznych przygotuje proces waloryzacji emerytur terminowo. Nie posiada żadnego zagrożenia - stwierdził w odpowiedzi na zapytania. pl rzecznik prasowy ZUS Wojciech Andrusiewicz. Wcześniej środowiska informowały, powołując się dzięki nieoficjalne informacje…...

Czytać..
elon Musk na SXSW a mianowicie o nowej rakiecie jak i również sztucznej inteligencji

Elon Musk na SXSW a mianowicie o nowej rakiecie jak i również sztucznej inteligencji

Elon Musk odwiedził festiwal SXSW (South by Southwest), który to co roku organizowany wydaje się w Austin w Teksasie. Podczas sesji pytań jak i również odpowiedzi zdradził kilka oryginalnych informacji m. in.…...

Czytać..
eleganckie buty do biura dla kobiet

Eleganckie buty do biura dla kobiet

Praca biurowa może wydawać się lekka i prosta, lecz z pewnością tak nie zaakceptować jest. Kobiety codziennie zmagają się z różnymi dress code'ami, które muszą być przestrzegane. Jednym spośród najważniejszych…...

Czytać..
eksperci: ok. 5 zł zbyt litr benzyny w przyszłym tygodniu  Surowce

Eksperci: ok. 5 zł zbyt litr benzyny w przyszłym tygodniu Surowce

"Ruch jest jeden i banalny". PO apeluje do rządu w sprawie cen paliw Zanieczyszczona ropa z Rosji. "Działanie umyślne" "Zanieczyszczona" ropa z Rosji. Polska wstrzymała odbiór surowca Połowa ropy…...

Czytać..